Brexit, het gaat gebeuren

Vanaf 1 januari 2021 gaat het echt gebeuren en vervalt het vrije verkeer van goederen. Dit houdt o.a. in dat er voor goederen die tussen de EU en de UK verhandeld worden uit- en invoeraangiftes gedaan moeten worden. Hiervoor hebben u alsmede uw klanten en/of leveranciers in de UK als het goed is al de nodige voorbereidingen getroffen. Wij willen u echter nog even wijzen op een aantal zaken die belangrijk zijn.

Wie gaat de uitvoeraangifte verzorgen?

Bring Cargo B.V. is AEO gecertificeerd en heeft veel ervaring met uit- en invoeraangiftes vanwege onze jarenlange dienstverlening naar en vanaf Noorwegen. Wij kunnen dit dan ook voor u doen, maar hiervoor zal u ons eenmalig moeten machtigen middels een directe vertegenwoordiging. Indien u van deze dienst gebruik wilt maken laat het ons dan vast weten dan sturen wij u vast het formulier toe om dit te regelen.

Welke incoterm spreekt u af met uw klant en/of leverancier in de UK?

Worden de goederen onder DAP condities verstuurd, waarbij u het transport en de uitvoeraangifte regelt? De invoer regelt uw klant vervolgens zelf of via Bring UK, waarbij zij ook de inklaringskosten, btw en eventuele invoerbelastingen betalen. 

De goederen kunnen ook onder DDP condities verstuurd worden, waarbij u zowel het transport, de uitvoeraangifte alsmede de inklaring (incl. eventuele duties) in de UK regelt en betaald. Ook dit kan Bring voor u verzorgen.

EORI nummer

Zorg ervoor dat uw bedrijf een zogenaamd EORI-nummer heeft. Dit nummer is gratis en eenvoudig op te vragen via uw lokale overheid. 

HS-codes

De HS-code (Harmonized System), ook wel bekend als goederencode en bestaande uit minimaal acht cijfers, hanteert de douane om producten in te delen. Middels deze code weet de douane welke producten u exporteert/importeert en hoeveel invoerrechten en andere invoerbelastingen zij moeten heffen. De HS-codes zijn via de website van de Kamer van Koophandel te achterhalen.

De factuur

De douane weten wat er in de zending zit en zodoende dient er met iedere zending een handelsfactuur en paklijst meegestuurd te worden. Op deze handelsfactuur dient de correcte informatie duidelijk vermeld te staan. Om het u zo gemakkelijk mogelijk te maken hebben wij een checklist opgesteld, waaraan de factuur dient te voldoen. Deze checklist kunt u vinden op onze website (www.bring.nl) of klik op onderstaande links:

- Checklist Opmaak Factuur - Uitgaande EU
- Checklist Opmaak Factuur - Inkomende EU

Mochten er onduidelijkheden zijn kunt u ons altijd contacteren op                                 
(+31) 78 61 00 030 of via sales.nl@bring.com.

Bring Cargo B.V.
Griendwerkersstraat 10
NL-3334 KB Zwijndrecht